Offert för badrumsrenovering - detta är viktig att tänka på!

När du väl har bestämt dig för att genomföra en badrumsrenovering, inspirerats av bilder och satt upp en budget för vad du kan spendera på renoveringen, är det dags att begära in offerter. Är du inte uppmärksam finns det dock en hel del nitar du kan gå på och därför tänkte vi i denna artikel dela med oss av sådant som är viktigt att tänka på i samband med att du inspekterar offerterna!

 

Se till att få en skriftlig offert

En grundregel när det kommer till alla typer av ombyggnationer i hemmet är att se till så att du får en skriftlig offert. Muntliga överenskommelser leder nästan uteslutet till att det uppstår onödiga diskussioner och problem mellan dig som beställare och den hantverkare som genomför arbetet. I de allra flesta fall handlar det om att man blir oense om det slutgiltiga priset, vad som ingår i arbetet enligt offerten och i vissa fall även tidsåtgången på arbetet.

 

Se till att offerten är tydlig

Ibland händer det att beställare anser att hantverkaren medvetet försökt lura dem, men så behöver inte alltid vara fallet. Många gånger kan det handla om något så enkelt som ett missförstånd mellan beställare och hantverkare, vilket är väldigt olyckligt när man genomför ett så stort arbete och en så stor investering som vid en renovering av badrummet.

Den andra tumregeln när det kommer till offerter är därför att se till så att den är tydlig och komplett. En offert som är gjort på ett professionellt sätt ska därför tydligt specificera de olika materialen, arbetsmomenten och prisuppgifterna för dessa, samt vilka överenskommelser som gäller vid ändringar, tillägg och liknande.

För att undvika missförstånd är det även viktigt att offerten är skrivet på ett sådant sätt så att du som kund förstår vad som ingår och vilka förutsättningar som gäller. Om det är någonting som du inte förstår eller inte tycker framgår nog tydligt, bör du ta upp detta med leverantören och be om en uppdaterad offert innan du skriver på något avtal.

En tydligt specificerad offert ska i detalj ange de olika materialen som behövs, samt priset för dessa. Något som kan se ut på följande sätt:

  • X antal gipsskivor - pris XXX
  • X kilo tätskikt - pris XXX
  • X antal kvadratmeter klinkers - pris XXX
  • Toalettstol - pris XXX
  • Handfat - pris XXX
  • Osv…

En tydligt specificerad offert ska även i detalj ange de olika arbetsmomenten, samt uppskattad tidsåtgång för detta. Om leverantören använder sig utav en löpande prismodell, det vill säga att du betalar per timme, ska även timpriset tydligt framgå. Något som kan se ut på följande sätt:

  • Rivningsarbete – uppskattad tidsåtgång X antal timmar
  • Rivning av avloppsstam – uppskattad tidsåtgång X antal timmar
  • Omläggning av ny avloppsstam – uppskattad tidsåtgång X antal timmar
  • Falluppbyggnad – uppskattad tidsåtgång X antal timmar
  • Kakel- och klinkersättning – uppskattad tidsåtgång X antal timmar
  • Osv…

 

Se till att en uppskattad tidsåtgång framgår

Något som du också bör kontrollera innan du ingår ett avtal är hur lång tidsåtgången är uppskattad till. På så sätt får du en bättre förståelse för hur lång renoveringen förväntas ta och kan därefter planera och förbereda dig mentalt för detta. Självklart kan det uppstå förseningar under renoveringens gång om eventuella skador upptäcks eller om andra oförutsedda händelser inträffar.

 

Se till att betalningsvillkor framgår

Som beställare har pengarna och det slutgiltiga priset många gånger en stor betydelse över vilken leverantör man väljer, men se även till att kontrollera vilka betalningsvillkor som gäller. Kontrollera så att du som kund känner dig trygg med de villkor som gäller och acceptera aldrig en offert där leverantören begär att hela summan betalas innan påbörjad renovering.

 

Se till att certifikat & liknande finns

Innan du väljer att skriva på ett avtal, är det viktigt att kontrollera så att leverantören innehar de certifikat, intyg, behörigheter och försäkringar som krävs för denna typ av arbeten. På så sätt kan du känna dig säker på att din renovering genomförs enligt alla gällande branschregler och att slutresultatet blir bra.

 

Läs recensioner och referenser

Innan du väljer att anlita en firma brukar det även vara en bra idé att kontrollera recensioner och referenser från tidigare kunder där företaget genomfört badrumsrenoveringar. På så sätt kan du känna dig tryggare i att andra har anlitat hantverkaren innan och fått ett bra resultat.

 

Ta hjälp av DTR Gruppen

Om du behöver hjälp med att förverkliga din badrumsdröm, kan du med fördel ta hjälp av oss på DTR Gruppen. Vi har arbetet med badrumsrenoveringar ända sedan 2004 och tar ett helhetsansvar över din renovering – från planering till färdigt badrum.

När du begär en offert från oss får du alltid en skriftlig och tydlig offert innehållandes de olika materialen som är nödvändiga, vilka arbetsmoment som ingår och prisuppgifterna för dessa, samt vilka överenskommelser som gäller vid ändringar, tillägg och liknande. I offerten specificerar vi även den uppskattade tidsåtgången för arbetet och vilka betalningsalternativ som gäller.

En annan fördel med att anlita oss på DTR Gruppen är att vi endast arbetar med certifierad personal och innehar en personalstyrka med egna plattsättare, VVS-installatörer, elektriker, finsnickare, målare och städare. Något som gör att du som kund kan känna dig trygg och säker på att ditt badrum blir av högsta möjliga kvalitet, samt enligt gällande branschregler och standard.

Nedan kan du läsa vad en av våra kunder tycker om sin badrumsrenovering som genomfördes av oss:

”Bra! Man gjorde ett fint jobb. Ordentligt, seriöst, bra tips på vägen men också hänsyn till vad jag ville ha. Vägledning när jag behövde tänka om för att resultatet skulle bli bra funktionsmässigt. Bra leverantörer. En offert som höll hela vägen. Inga överraskningar på slutfakturan. Jag är jättenöjd och rekommenderar dem.”

Läs mer om vad våra kunder tycker om oss på Reco och Offerta.

Tveka inte heller på att kontakta oss om du behöver råd eller hjälp med ditt badrum. Fyll enkelt i kontaktformuläret nedan eller ring oss direkt på 08-600 09 90, varmt välkommen!